onsdag 14 september 2011

filosofiska samtal

Efter 2 dagar med introduktion till sokratiska samtal så sitter man här med massa tankar och idéer. Det känns som om man behöver öva ganska mycket på att förbereda och genomföra sokratiska samtal. Jag hittade följande sokratiska länk igår! Där finns bl.a. en bra pdf.  Det bästa med dessa dagarna:    att få se hur de andra hade tänkt när de valde text/bild och hur de tänkte kring sin inledande fråga.
Fundering: att fostra & att lära ut verkar vara något fult. Allt skall vara individuellt och unikt, barnen skall själva hitta svaren och inget är rätt eller fel, utan allt är en fråga om vad "jag" tycker. Att hjälpa varandra att se och förstå andra alternativ.  Måste tolerans och individualism utesluta generell kunskap? När blev fostran och allmänbildning fult? Är det begreppet som är föråldrat? Fostran= att likrikta & att trycka ner? Uppfostra, uppmana, uppmana, uppfodra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar