började med att få igång görandet. Så det blev några posters, här är en:
Sneglar som sagt på POSTERN, eller AFFISCHEN, och då sneglar jag brett, allt från propaganda till reklam, dåtida och nutida. Utifrån A3-format. För snabbare nedslag jobbar jag i datorn, ingen penna på papper just nu.
Försöker göra mig kompis med kursplanen i BILD. Börjar inse att även om ord i form av prosa och poesi griper tag om hjärteroten så kräver styrdokument en större ansträngning för att göra till "min". Barriären, den känslomässiga, är hög, mätaren verkar per default inställd på "skeptisk". Det är konstigt att den står där mätaren, med tanke på att under utbildningens gång har valet fallit på att gång på gång återkomma till just LGR11. Kanske är det kontrollbehovet, ordningsbehovet i mig som saknar kopplingen till detta så viktiga dokument under utbildningen som gör att jag återkommer. Kanske är jag lite orättvis, då vi faktiskt berör dokumentet flera gånger under studietiden; MEN det känns allt annat än lättsmält, lättläst och lättolkat. Det är ett STYRDOKUMENT, det som ligger till grund för ALLT vi gör i skolan och det kräver sitt allvar.
LGR11 är för mig svårtolkat, då jag vid läsning av prosa förmodligen använder det känslomässiga registret för att ta in texten. LGR11 är inte läsbart med det känslomässiga registret och därför hamnar mätaren på "skeptisk", på teflonläge, svårt att absorbera... Det är här det blir spännande, för den rationella sidan bara måste kunna läroplanen, måste känna en trygghet i att känna den väl, göra den till "min". Detta för att motivera och förklara vad och varför vi gör som vi gör. För att kunna förklara ambitionen, att ha ryggen fri. Ja, det lät kanske inte så bra .. "att ha ryggen fri"... Kanske borde jag tänka 'att stå på stadig grund', vara 'väl förankrad med det professionella uppdrag som jag ombesörjer'. Som lärare måste man kunna sin LGR11 för att kunna utföra det uppdrag man har.
Sidospår: tänk så mycket tid jag har kunnat ägna åt att läsa in mig på LGR11, utifrån elevens identitetsskapande, utifrån förväntningar på den goda läraren och nu utifrån bildämnet & bildlärarrollen. Nästa gång de byter läroplan, var skall tiden tas ifrån då? Får vi alla tjänstledigt i en månad för att läsa in oss, finns där en panel att vända sig till med sina frågor???
Sneglar som sagt på POSTERN, eller AFFISCHEN, och då sneglar jag brett, allt från propaganda till reklam, dåtida och nutida. Utifrån A3-format. För snabbare nedslag jobbar jag i datorn, ingen penna på papper just nu.
Försöker göra mig kompis med kursplanen i BILD. Börjar inse att även om ord i form av prosa och poesi griper tag om hjärteroten så kräver styrdokument en större ansträngning för att göra till "min". Barriären, den känslomässiga, är hög, mätaren verkar per default inställd på "skeptisk". Det är konstigt att den står där mätaren, med tanke på att under utbildningens gång har valet fallit på att gång på gång återkomma till just LGR11. Kanske är det kontrollbehovet, ordningsbehovet i mig som saknar kopplingen till detta så viktiga dokument under utbildningen som gör att jag återkommer. Kanske är jag lite orättvis, då vi faktiskt berör dokumentet flera gånger under studietiden; MEN det känns allt annat än lättsmält, lättläst och lättolkat. Det är ett STYRDOKUMENT, det som ligger till grund för ALLT vi gör i skolan och det kräver sitt allvar.
LGR11 är för mig svårtolkat, då jag vid läsning av prosa förmodligen använder det känslomässiga registret för att ta in texten. LGR11 är inte läsbart med det känslomässiga registret och därför hamnar mätaren på "skeptisk", på teflonläge, svårt att absorbera... Det är här det blir spännande, för den rationella sidan bara måste kunna läroplanen, måste känna en trygghet i att känna den väl, göra den till "min". Detta för att motivera och förklara vad och varför vi gör som vi gör. För att kunna förklara ambitionen, att ha ryggen fri. Ja, det lät kanske inte så bra .. "att ha ryggen fri"... Kanske borde jag tänka 'att stå på stadig grund', vara 'väl förankrad med det professionella uppdrag som jag ombesörjer'. Som lärare måste man kunna sin LGR11 för att kunna utföra det uppdrag man har.
Sidospår: tänk så mycket tid jag har kunnat ägna åt att läsa in mig på LGR11, utifrån elevens identitetsskapande, utifrån förväntningar på den goda läraren och nu utifrån bildämnet & bildlärarrollen. Nästa gång de byter läroplan, var skall tiden tas ifrån då? Får vi alla tjänstledigt i en månad för att läsa in oss, finns där en panel att vända sig till med sina frågor???
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar